گاهی افراد اعم از مردان و زنان دچار الگوی طاسی و ریزش مو می شوند که این اتفاق به دلایل گوناگونی از جمله ژنتیک و وراثت، بیماری ها و تصادف و… بازمی گردد ؛ هورمون های جنسی، استرس، اضطراب و سیگار و… خود به صورت جدی تأثیر زیادی بر روی بدن و طاسی و ریزش مو به ویژه در مردان بر جای می گذارد و گاه در صورت درمان نشدن منجر به کاهش مو می شود.

الگوی طاسی یا ریزش مو در مردان

گاهی افراد خود بخود و به صورت ژنتیکی شاهد کم پشت شدن موهایشان و به عبارتی طاسی می باشند که گاهی این خود به طور طبیعی زمانی که مردان وارد سن 50 سالگی می شوند رخ می دهد.

الگوی طاسی یا ریزش مو در مردان

طاسی در واقع به نوعی وضعیت نداشتن مو یا از دست دادن مو گفته می شود که در افراد مختلف در شرایط مختلف متفاوت می باشد.

الگوی طاسی یا ریزش مو انواع گوناگونی دارد که از جمله آنها می توان به آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره آتا که همان طاسی منطقه ای نامیده می شود و آلوپسی توتالیس که در این مورد تمامی موی سر ریخته شده و فرد به صورت مطلق کچل می شود و یا تمامی موهای همه قسمت های بدن ریخته می شود.

الگوی طاسی یا ریزش مو را نمی توان یک بیماری به شمار آورد چرا که این الگو در افرادی اتفاق می افتد که در واقع از نظر ژنتیکی دچار آن می شوند .

هورمون های مردانه هم به سهم خود در این امر و این اتفاق سهم بسزایی داشته و به دلیل تفاوت در هورمون های جنسی زنان و مردان اتفاق شایع در مردان این است که اول ناحیه جلوی سر شروع به ریزش می کند و بعد ناحیه وسط که به تدریج این دو ناحیه بهم می رسند و طاسی گسترش می یابد و برای درمان این مشکل روش های مختلف از جمله جراحی وجود داشته که می توان از آن بهره برد.

علل طاسی یا ریزش مو در افراد

الگوی طاسی و ریزش مو در مردان احتمال آن بسیار زیاد بوده اما در زنان به ندرت این اتفاق بروز می دهد حال آنکه نازک شدن تارهای مو که منجر به ریزش مو می شود در زنان بیشتر به چشم می خورد.

علل شایع الگوی طاسی و ریزش مو از شرایط بسیار ساده که کمبود ویتامین است گرفته تا شرایط ژنتیکی و همچنین نوع خاصی از بیماری و… می باشد. اکنون به آن علل طاسی یا ریزش مو اشاره می کنیم:

گاه استرس فیزیکی ، تصادف و بیماری های مزمن منجر به این اتفاق می شود حال آنکه جای نگرانی نبوده چراکه بدن با قرار گرفتن در حالت طبیعی شاهد رشد و افزایش مو خواهد بود.

وراثت و ژنتیک یکی دیگر از علل این اتفاق می باشد که در زنان و مردان رخ می دهد که افراد آن را از خانواده و گذشتگان خود به ارث می برند که در این روش احتمال و درصد درمان و .. به شیوه های طبیعی بسیار دشوار می شود.

علاوه بر این موارد ذکر شده مردانی که سیگار می کشند بیشتر در معرض طاسی و ریزش مو قرار می گیرند بنابراین این افراد لازم است برای ممانعت از مبتلا شدن به این اتفاق ناگوار به کنار گذاشتن سیگار اقدام کنند.

هورمون مردانه که خود منجر به کوچک شدن فولیکول مو می شود مؤثرترین عامل برای مبتلا شدن به طاسی بوده و قدرت رشد مو را تسخیر می کند ، بنابراین موارد زیادی از جمله شامپو و سایر نرم کننده ها، محصولات و داروهایی که رشد مو را افزایش می دهند، رژیم غذایی مناسب و….در محافظت از مو و رشد و سلامت آنها بسیار مفید و مؤثر واقع می شود. حال آنکه اگر افراد دچار آن شدند باید خواه ناخواه به پزشک مربوط مراجعه کنند و چناچه راه درمان آسان پیدا نشود با عمل کاشت مو این الگوی طاسی و ریزش مو را ناپدید می کنند و به مدت 6 ماه موها به حالت طبیعی خود بازمی گردند.

کلینیک کاشت مو آقای مو آماده مشاوره در زمینه حفظ مو های آسیب دیده و یا کاهش مو با الگوی مردانه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *