هرمون ریزش مو

یکی از مهم ترین مسائلی که افراد با آن رو به رو بوده اند مسئله رشد و ریزش مو بوده که به عوامل بسیار زیادی بستگی داشته و یکی از آن عوامل که تأثیر مهم و چشمگیری داشته هورمون های مختلف بوده ک در بدن ترشح می شوند. از جمله آن هورمون های تأثیرگذار بر روی بدن هورمون های جنسی، تیروئید و… می باشد. این هورمون ها گاه باعث ریزش مو و گاه باعث افزایش رشد مو می شود.

تأثیر هورمون در رشد و ریزش مو به چه صورت است؟

یکی از مهم ترین عواملی که بر روی مو و رشد و ریزش مو تاثیر زیادی داشته هورمون بوده که از روزگاران گذشته مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران بوده و بر روی آن مطالعات فراوانی انجام داده اند.

زمانی افراد به دلایل ژنتیکی در معرض ریزش مو قرار می گیرند و موهایشان کم پشت می شود و ریزش آنها تسریع می یابد ؛ نه تنها ریزش بر روی مو اتفاق می افتد بلکه بر روی ابرو و مژه و… نیز رخ می دهد.

طبق آن مطالعات انجام شده افراد خود تاثیر چشمگیری در رشد و ریزش مو داشته اند علاوه بر خود افراد ژنتیک، مراقبت و هورمون و سایر عوامل نیز بر روی مو تاثیر دارد. هورمون های زن و مرد در روند رشد و ریزش مو تاثیر مستقیم بر جای می گذارد. هورمون در واقع یک نوع ماده شیمیایی بوده که جنس آن از نوع شیمیایی و استروئیدی بوده که خود بخود در غدد موجود در بدن ترشح می شود و وارد جریان خون در برخی قسمتهای بدن می شود. این هورمون ها خود بر روی بدن و به ویژه بر سلول های بدن تاثیر می گذارد.

انواع هورمون

هورمون خود انواعی دارد و به چند دسته تقسیم بندی می شود:

استروئیدی
پپتیدی
آمینه
پروستانوئیدی

بدن هر فرد خود تمامی این هورمون ها را شامل می شود اما از معروف ترین و مشهورترین هورمون های بدن افراد می توان به انسولین، هورمون های جنسی (که شامل استروژن، پروژسترون، تستوسترون بوده)، هورمون رشد، تیروئید، پرولاکتین و.. اشاره کرد که نقش بسیار مهم و مفید و موثر را بر روی بدن افراد ایفا می کنند. در میان هورمون هایی که ذکر کردیم هورمون جنسی نقش بسیار مهم و اساسی در رشد و ریزش مو به ارمغان می آورد و گاه نیز ممکن است عوارض خاصی بر روی بدن مردان و زنان بر جای گذارد که از جمله آن عوارض می توان به کاهش یا افزایش قند خون و… اشاره کرد.

حال اگر بخواهیم به نقش و تأثیر هورمون بر رشد و ریزش مو اشاره کنیم اینگونه یادآور می شویم که هورمون انسولین که به صورت عادی در بدن ترشح می شود خود قند خون بدن را افزایش می دهد و بیماری دیابت را به دنبال خواهد داشت و این اتفاق منجر به افزایش رنگدانه های پوست می شود که در نهایت فرد به پرمویی دچار می شود.

از دیگر هورمون ها تیروئید است که بر روی مو تاثیر زیادی دارد که از مهم ترین هورمون های بدن می باشد و اثرش بر روی زنان بسیار زیاد بوده است. چنانچه این غده کم کار باشد عوارض و علایمی همچون تورم یا خشک شدن پوست، کبود شدن و…که به دنبال این عوامل رشد موها کاهش می یابد و ریزش آن ها چندین برابر می شود. این عامل نه تنها بر روی موی سر بلکه بر روی موی ابرو و.. تأثیر دارد. هورمون های جنسی نیز بر روی مو تاثیر زیادی دارد به خصوص زمانی که در زنان افزایش می یابد عوارضی همچون ریزش شدید مو را ممکن است در پی داشته باشد. امروزه با پیشرفت علم و… در صورتی که فرد متوجه تاثیر هورمون بر روی بدن شود بلافاصله می تواند به پزشک مربوطه مراجعه کند و آن مشکل را متوقف نماید و در صورتی که ریزش مو بسیار زیاد باشد و نتوان آن را کنترل کرد جایی برای نگرانی افراد وجود ندارد چون می توان با مراجعه به کلینیک های مربوط به کاشت مو ، موهای ریخته شده و از دست داده خود را بازگردانند. از این روست که عواملی همچون هورمون ها بر روی رشد و ریزش مو تاثیر مستقیم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *